| |

Earthbound, Super Nintendo


En bortglömd klassiker utan dess like. Jag vet inte ens hur stort spelet var i Sverige då jag faktiskt aldrig sett en verklig kopia. Kan väl i och för sig inte säga att jag letat heller.
Det är en mörk och ljuv natt. Ness, en vanlig grabb i sina bästa år ligger och sover. *KRASH* Någonting smäller till utanför huset och Ness vandrar ut för att se vad det var för någonting. Då poliserna har spärrat av området där det hänt, går han hem igen. Då kommer Pokey, en vän till Ness hemspringandes till honom och säger att hans bror saknas. Längst upp på kullen där den stora smällen kom ifrån, som visar sig vara en meteorit, ligger Pokeys lillebror och sover.


Det här spelet har räddat min tristess många gånger i livet. Då det klassiska Final Fantasy varannat slag-system fungerar alldeles utmärkt. Hitta ny equipment och sedan placera ut det på ditt party. Levla och lär dig nya magier och liknande för att rädda dig ur knepiga situationer. Och framför allt, tänk på alla dessa småpuzzel som finns ÖVERALLT! Det är nästan ett måste att tänka efter och gå och prata med alla för att komma vidare. Då det krävs mer hjärna än vad jag förväntade mig i den åldern jag spelade det första gången i alla fall. Helt otroligt att jag inte fastnade och gav upp helt redan i början. Då det händer nu ibland då jag glömmer bort vart man ska gå, vem man ska prata med, vilken sak man ska ha och liknande.


Även om grafiken är ganska dålig, även för att vara till SNES så är det ändå njutsamt att sitta och titta på grafiken. Ganska är det bara för att jag blir nostalgisk, eller för att det helt enkelt passar in. Och musiken är självklart klockren och får dig att gunga dig igenom din vardag med dötimmar. Är inte det vad vi alla drömmer om?
Ibland önskar jag att spelen fortfarande såg ut så här och var uppbyggda på samma genialiska sätt. Där inte allt behövde vara superrealistiskt utan man spelade för att fly från verkligheten, och ha en kul stund. (syftar då främst på att man suddar bort en stålpenna med ett sudd).

Earthbound
(Download Link)
ZSnes Emulator (Download Link)

In and out // Tobsson

Kommentarer
Postat av: W

Älskar EB spelen :D

2010-02-09 @ 17:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0