| |

SM64 - Pause Release is Useful!

Okej, så nya grejen inom Super Mario 64 är "Pause Release", som det kallas. Det används mestadels i samband med Back Long Jump (BLJ), vilket blir Pause Back Long Jump (P-BLJ). Thing is, en vanlig BLJ används genom att trycka på A varannan frame (press A, release A, press A, release A osv..). Men med Pause Release så trycker man på A och Start samtidigt vilket gör att man hoppar och får upp pause menyn. Väl i pause menyn så kan man släppa A knappen utan att vara "in game", så att man när man sedan unpausar kan trycka på A igen. Detta gör att man slipper ha en release frame och kan då trycka på A på varje frame istället för varannan (30/30 frames istället för 15/30frames!).

P-BLJ bygger (obviously) upp dubbelt så mycket speed än en BLJ, vilket gör att vissa små BLJ spots inte längre är helt onödiga. P-BLJ funkar dock bara i slopes/trappor/hissar och inte i sidledes (Side BLJ), TROR jag. Jag har inte orkat försöka än då bara en vanlig Side BLJ tar tid att göra, men vad jag tror så behövs en release frame för att kunna utföra en Side BLJ..

Bretaigne94 är upptäckaren av detta trick, som kan jämföras (storleksmässigt) med C-up Tricket och Maintaining BLJ Speed from Trees+Water.

Pause Release tillåter dig alltså att trycka på en och samma knapp på varje "in game" frame, vilket är andvändbart i HSWK också (High Speed Wall Kick(s)). Jag var den första som bevisade att P-HSWK var möjligt, vilket var ganska logiskt ändå..

Här är mitt P-HSWK test i alla fall:


Keep playing! / Deas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0