| |

Donkey Kong - Family Tree (my theory)

Harro!

Igår satt jag i princip hela dagen och forskade kring Kong familjen för att få reda på hur allt ligger till, vem som är släkt med vem osv. Jag kom fram till en ganska logisk förklaring, vilket tog lång tid. Jag bör nog inte skriva alla mina teorier i det här inlägget då det nog kommer bli för långt... men tyvärr så kommer det nog att bli så ändå..
Anyways jag ritade upp en liten skiss på hur familjeträdet KAN se ut (inga namn dock)




Det här är då the Kong Family Tree (enligt mig). Den består utav två famlijer där det är Diddy och Dixie's förhållande som kopplar dem samman. Tiny, Chunky och Kiddy är kusiner till Dixie men med okända föräldrar. Det kan vara så att Donkey har någon bror eller syster som är förälder till antingen D&D eller C&K, men då skulle Diddy och Dixie's förhållande bli lite incest-aktigt, så jag valde att de får ha okända föräldrar tills vidare.

Det jag är mest säker på är att Cranky och Wrinkly är föräldrar till Donkey. Sen finns det tre påståenden som jag har baserat släktträdet på, de är att Funky sägs vara Donkey's bror och Diddy's far och även att Diddy är Donkey's brorson. Jag tyckte att det var mest logiskt att då sätta Funky som just Donkey's bror och Diddy's far då det kopplar ihop släktträdet lite mer.

Att Candy och Donkey är ett par är inte helt säkert men det är inte osynligt att det har haft ihop det med varandra. Dessutom finns det en Baby Kong (som jag inte inkluderat i brist på fakta och bild), från Donkey Kong Country TV serien, som sägs vara Candy och Donkey's barn men som sagt är det inte säkert. Candy's relation till Bluster är bara jobbrelaterad där Bluster är Candy's chef, men i TV serien så försöker Bluster att imponera på Candy hela tiden uppenbarligen för att han gillar henne.

De två bilderna under Donkey, som står inom parentes, är Donkey som liten. Jag var först osäker på om Donkey Kong Jr. var antingen Donkey's son eller Donkey som liten, men nu har jag precis läst om att Jr. är dagens "modern" Donkey Kong (Donkey Kong från Donkey Kong Country spelen). Baby Donkey Kong är från Yoshi's Island spelen och det är helt säkert att det är Donkey som bebis.

En till sak som är bra att veta är att "The Original Donkey Kong" (från Donkey Kong arcade spelet) är inte dagens "modern" Donkey utan Cranky som ung.



Swanky är en god vän till familjen och verkar inte ha någon relation, släktmässigt, till någon av de andra. Likaså Lanky som varken sägs vara bror eller kusin till någon utav Kong familjemedlemmarna utan bara en god vän.




Dessa evil-looking Kong's är "Kong Enemies", som jag kallar dem. Det finns ingenting som säger att de är relaterade varken till varandra eller till Kong släkten, men det mest logiska är iallafall att Sumo, Ninja och Kong-Fu har någon slags relation till varandra, kanske även Dread.

Cactus King
(nederst till vänster) och Ghastly King (nederst i mitten) är båda bossar i spelet Donkey Kong Jungle Beat och ser mer eller mindre likadana ut förutom att Ghastly har lite starkare attacker. Det mest logiska är att Ghastly är samma person som Cactus, fast starkare.

Manky (upp till höger) kallas även för "kong rejected orangutangs" och verkar alltså ha varit medlem i Kong familjen tidigare. Bink (skelett figuren), en fiende från Mario & Luigi: Superstar Saga, är inte ens säkert att det är en Kong, men förmodligen eftersom den kastar tunnor och äter bananer. Chained Kong är en fiende från Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars och är mer eller mindre en uppgraderad Guerilla (som jag heller inte inkluderat i brist på bild, men Guerilla och Chained Kong ser i princip likadana ut).


Sen finns det någon/några till som jag inte har nämnt som inte spelar någon stor roll alls, då de bara har setts i TV serien en enstaka gång eller två.
Anyways, det här var min teori om hur släkten är uppbyggd och jag säger inte att jag har rätt, men det verkar vara det mest logiska i mitt huvud just nu.
Keep Playing / Deas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0