| |

Random Awesome Flash Games

Tyvärr så ser det lite dött ut på Super Mario 64 fronten, tävlingen är inte igång ännu och det enda jag kan göra är att försöka mig på något världsrekord eller köra freeruns, men dagens standard är hög... Jag har fått hem min USB handkontroll nu också så jag försökte mig på en BitDW non-tas freerun, men dampade loss när det inte gick som jag ville.
Iallafall, jag tänkte att jag kan länka till lite random flash spel så länge.


Jag tänkte börja med ett av de som jag spelar mest just nu:



Simple Button Masher går ut på att vänsterklicka med musen så snabbt som möjligt under 7 sekunder. Simpelt!
Dock finns det en glitch i spelet och ett flertal program man kan använda för att fuska med:

Glitchen använder man genom att först trycka på Start, då startar nedräkningen på 3 sekunder innan spelet börjar. När spelet sen har börjat så räknas det ner från 7 sekunder. Då, under spelets gång, ska man trycka på Start igen som gör att man avbryter det pågående spelet och börjar ett nytt.. men av någon anledning så gör det att man kan börja klicka redan under den första nedräkningen på 3 sekunder, vilket gör att man har 10 sekunder (3+7) på sig.
Jag tycker att om man nu ska glitcha spelet så ska man även submitta under "glitch_<name>" istället för bara "<name>" (till exempe glitch_unterbawr) så att folk vet att man har använt glitchen.

Programmen som går att använda vet jag inte riktigt vad dom heter, men det är en slags auto clicker där man låter datorn köra sitt race antar jag. Använder man ett sådant program så tycker jag att man ska submitta under "TAS_<name>" (till exempel TAS_unterbawr), då TAS förklarar att man använt sig utav något form av program till hjälp.

Sen finns det även simplare sätt att fuska, som till exempel att använda två datormöss (lol) alltså två knappar istället för en. Men standard regeln är EN mus (knapp) och ETT finger (alltså inte heller två fingrar på en knapp).

Mitt nuvarande rekord är 118 fair play och 145ish med glitch.
GO NUTZ!

Links:
Simple Button Masher v1.0
Keep playing! / Deas

Tetris Friends

Hello! Jag tänkte bara göra lite reklam för Tetris Friends!

Jag blev tipsad om sidan av en tjejkompis men har tidigare spelat det på Facebook. Ni som också har spelat Tetris Friends på Facebook ska veta att detta är exakt samma sak, alltså det är ju Tetris Friends!
Det finns massor av olika speltyper, både single- och multiplayer! Jag spelar mestadels Arena vilket är ett spel med 2-6 personer där man ska försöka slå ut varandra antingen genom att skicka över block eller använda sig utav items, om det är tillgängligt!

Tetris Sprint är jag också förtjust i. Det är ett singleplayer spel där man ska sätta 40 rader på kortast tid möjligt! Det är sjukt beroendeframkallande men kul! Sen finns det Tetris Ultra där man ska få så mycket poäng som möjligt under 2 minuter. Ja, som sagt så finns det ganska många spel att välja mellan. Själv har jag inte provat alla men ska nog iallafall testa dem så snart jag sätter mig och spelar igen!

Grejen jag gillar med Tetris Friends är att man går upp i Rank och tjänar tokens, som är spelets kostnadsfria valuta. Sen finns det Rubies också som är till för att köpa Premium Items eller Missions, men det kostar att fixa.

Jaja, jag tänker inte babbla mer om det här, gå in och testa istället! :)
Och bli vän med mig där så kan vi spela nån gång! :D
Användarnamn: unterbawr

Links:
Tetris Friends
Keep playing! / Deas

HACKING Super Mario 64

Jag har börjat använda Toad's Tool 64 mer och mer de senaste dagarna, och fått mer intresse för det nu!
TT64 är ett program där man kan göra om existerande Super Mario 64 banor eller (med hjälp av ett flertal andra program) göra helt egna banor!
Jag blev nyligen klar med en full remake av Tick Tock Clock som fick heta Hack Tock Clock, och det var ganska många som gillade den!


Visserligen så går det endast att ersätta existerande objekt med andra i nuvarande versionen utav TT64 (v0.5994b) då det endast är en beta version. Ett problem som jag ständigt stöter på är att jag inte lyckas att varken flytta eller ersätta objekten som har "Behavior: 10824 'Static and NOT Solid'" vilket tyvärr gör att vissa banor inte går att ändra så mycket på (BitDW, RR etc)


Anyways, jag lyckades att göra om TTC till en helt ny (nästan) bana!
Sammerz och Nahoc har redan gjort en varsin TAS speedrun på 2 av stjärnorna i mitt hack, och jag själv gjorde också ett försök! :)

Sammerz - TOP OF YE CLOCK 29"60 (Youtube Channel)


Nahoc - ROLLEST INTO CAGE 14"50 (Youtube Channel)


unterbawr (jag) - ROLLEST INTO CAGE 11"03 (Youtube Channel)


Jag funderar starkt på att försöka göra ett lite mer seriöst hack där jag skapar mer istället för att "göra om".
Vi får se hur det går med det! :)

Links:
Mitt SM64 Hack
Mupen Emulator (med TAS input plugin)

Keep Playing! / Deas

SM64 - Pause Release is Useful!

Okej, så nya grejen inom Super Mario 64 är "Pause Release", som det kallas. Det används mestadels i samband med Back Long Jump (BLJ), vilket blir Pause Back Long Jump (P-BLJ). Thing is, en vanlig BLJ används genom att trycka på A varannan frame (press A, release A, press A, release A osv..). Men med Pause Release så trycker man på A och Start samtidigt vilket gör att man hoppar och får upp pause menyn. Väl i pause menyn så kan man släppa A knappen utan att vara "in game", så att man när man sedan unpausar kan trycka på A igen. Detta gör att man slipper ha en release frame och kan då trycka på A på varje frame istället för varannan (30/30 frames istället för 15/30frames!).

P-BLJ bygger (obviously) upp dubbelt så mycket speed än en BLJ, vilket gör att vissa små BLJ spots inte längre är helt onödiga. P-BLJ funkar dock bara i slopes/trappor/hissar och inte i sidledes (Side BLJ), TROR jag. Jag har inte orkat försöka än då bara en vanlig Side BLJ tar tid att göra, men vad jag tror så behövs en release frame för att kunna utföra en Side BLJ..

Bretaigne94 är upptäckaren av detta trick, som kan jämföras (storleksmässigt) med C-up Tricket och Maintaining BLJ Speed from Trees+Water.

Pause Release tillåter dig alltså att trycka på en och samma knapp på varje "in game" frame, vilket är andvändbart i HSWK också (High Speed Wall Kick(s)). Jag var den första som bevisade att P-HSWK var möjligt, vilket var ganska logiskt ändå..

Här är mitt P-HSWK test i alla fall:


Keep playing! / Deas