| |

BIGGEST GLITCH ON SM64

Jag satt i Super Mario 64 gruppen på msn och snackade massa skit med alla när någon plötsligt skriver att bobmario511's nya film på youtube är INSANE! Jag bestämmer mig för att kolla vad allt ståhej var om och läser titeln: "Super Mario 64 - The Most Bizzare Glitch", och eftersom bobmario511 är uberg33kzors på det här spelet så förstod jag att det var en FET glitch.

Jag kollade på den och blev överrumplad av all AWESOMENESS som uppstod. Glitchen som han hade tänkt utföra från början var att dö precis på kanten i vattenfallet som är formad som ett väldigt utböjt "V", fast inåt, så att när han ramlar av ena sidan så landar han på den andra sidan och sedan ramlar av den andra sidan och hamnar på den ena sidan igen. Denna glitch utförs under hela filmen, men den FETA glitchen är Shy Guy'en som fuckar upp totalt.

En Shy Guy kan nämligen skjuta eldbollar och animationen till det är att Shy Guy'en först krymper sakta och sen blir större och då skjuter en eldboll. Dessa två saker tillsammans (första glitchen och Shy Guy animationen) blir kaos!
Shy Guy'en börjar nämligen krympa och sedan blir större och större och större, tills den är lika stor som hela banan!!



Min teori är att när Mario konstant rör på sig fram och tillbaks (faller) så kan inte Shy Guy'en få in något exakt sikte, vilket gör att den aldrig lyckas skjuta iväg en eldboll. I filmen så börjar Shy Guy'en att krympa.. detta, tror jag, beror på att den får in ett sikte på Mario en ytterst kort stund och sedan tappar det, om och om igen, vilket oxå kan vara förklaringen till varför den krymper saktare än vanligt..
När den sedan når värdet 0 i storlek så börjar den att räkna negativt vilket betyder att den fortsätter att krympa inverterat och alltså inte blir större.

Mina funderingar:
- Går detta att utföra utan att göra dödsglitchen så att man kan spela vidare efteråt?
- Finns det fler ställen att göra den här glitchen på?
- Går det att använda det här på andra fiender?
- Vad finns det för fler animationer man kan avbryta med hjälp utav andra events eller rörelse/hastighet?

Den här glitchen är lik Chain Chomp glitchen, då man kastar en bomb på den så att den flyger rakt upp i luften med ansiktet uppåt. Sedan gör man en ground pound på stammen som den sitter fastkedjad i så att den kommer loss vilket avbryter animationen som gör att Chomp tittar framåt igen. Den gör alltså "break out" animationen med ansiktet uppåt.

Dessa två glitches (bland annat) bevisar att animationer och events kan bli avbrutna utav andra, eller bara hastighet och rörelse..


Well, det var allt jag hade att bjuda på idag. Det blir inte så mycket skrivet om dagarna då jag knappt spelar nånting längre.. Sommaren är här och jag är ute mycket mer än vad jag tidigare har varit, men jag försöker att skriva så fort jag får nånting att skriva om. Jag ska skärpa mig och börja spela mer också!
Stå ut & fortsätt läsa :)
Keep playing! / Deas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0